Het is 1814, een jaar voor de Britse kolonisatie van Sri Lanka, als Tikiri’s echtgenoot samen met andere boeddhistische edellieden probeert de Tamil-koning te verjagen. Als dit mislukt, worden de vrouwen van de opstandelingen gestraft. Tikiri wordt gedwongen te trouwen met Vijaya, een man uit de laagste kaste. Het lukt deze echter niet om zijn nieuwe vrouw te betrekken bij de rituelen van zijn bedelaarsvolk, waarop de clanoudste het echtpaar wegstuurt. Uit het zicht van hun gemeenschappen bouwen zij voorzichtig een relatie op, maar die raakt verstoord als de boeddhisten alsnog, met Britse steun, de koning afzetten en Tikiri’s weerzien met haar voormalige man Vijaya’s volk in gevaar brengt.
De politieke laag in dit meeslepende liefdesdrama is onmiskenbaar. Net als in hedendaags Sri Lanka, waar dertig jaar lang burgeroorlog is gevoerd om raciale en religieuze redenen, houden de hoofdpersonen vast aan hun maatschappelijke identiteit. Pas als ze alle mogelijke crises hebben meegemaakt, realiseren ze zich dat karakter belangrijker is dan afkomst.