Het briljante script vol zwarte humor en het subtiele komische talent van hoofdrolspeler Zhu Xu maken deze film van Cong Lianwen tot een van de beste tragikomedies van de Chinese film in het post-Maotijdperk. Zhu Xu speelt Sima Shouxian, een schijnbaar timide, pedante, excentrieke handwerksman die rouwkransen maakt. Maar onder het verlegen uiterlijk van Sima schuilt een messcherpe geest. Hij grijpt elke kans om met zijn traditioneel sierlijke taalvirtuositeit de kleingeestige en pretentieuze Rode Gardisten te fileren die de baas spelen in zijn buurt. Sima gebruikt graag pregnante taal, omdat die hem beschermt tegen de angst voor het ideologische fundamentalisme dat zich om hem heen uitzaait. Als Sima en zijn twee buren – de belaagde weduwe Zhuo Chunjian en de wilde hondenslager Han Niusan – gedwongen deelnemen aan een politiek heropvoedingsproject, beraamt hij een sluw plan om ze eruit te krijgen. Nadat Niusan de beschermer is geworden van Chunjian en haar dochter Ding Xiang, leidt de wens van de laatste om zangeres te worden tot een nog vreselijker lot, door toedoen van enkele corrupte ambtenaren. In 1985 werden de gedurfde stijlexperimenten en het politieke expressionisme van vijf jaar daarvoor niet meer gestimuleerd. Cong reageert daar briljant op door het verhaal naar binnen te keren, vol zelfreflectie, en subtiel subversieve satire te gebruiken als wapen dat dubbel zo goed werkt tegen onderdrukking en leugenachtigheid. (SK)