Deze film is een gezamenlijke onderneming van Johnnie To en Wai Ka-Fai, die samen wel voor meer films tekenden. Het genre – een sociaal drama – is het niet echt gebruikelijk in het oeuvre van To. Maar To wil zich op geen enkel genre vastleggen. Het verhaal is gebaseerd op de Italiaanse film Incompreso, een gevoelig drama uit 1966 van de vakman Luigi Comencini. De handeling werd verplaatst van het Italië van de vroege jaren zestig naar het Hongkong van de late jaren tachtig. Li Tzu-Liang (gespeeld door Damian Lau) is een weduwnaar die in zijn eentje twee zoons moet opvoeden. Hij wordt geplaagd door schulden en laat zich ook nog misleiden door woekeraars. Vergeefs probeert hij zijn slag te slaan bij het wedden op paarden. Dat vergroot zijn problemen alleen maar. De schuldeisers beginnen zelfs zijn kinderen lastig te vallen. Meer hartverscheurende gebeurtenissen volgen. Terwijl vader Li aanvankelijk alleen maar moeite had om de rekeningen van het ziekhuis te betalen, trekken de omstandigheden hem steeds meer in de put. Naar het voorbeeld van Comencini toont de film hoe een goedbedoelend en gemakkelijk te beïnvloeden mens ten prooi kan vallen aan gewetenloze geldkloppers. ( GjZ )