L’Anglaise et le Duc is gebaseerd op de memoires van Grace Elliott, een adellijke Britse dame die, in tegenstelling tot zoveel anderen die het zich konden veroorloven, tijdens de Franse Revolutie Parijs niet verliet. Grace Elliott (prachtig gespeeld door Lucy Russell) beschrijft hoe zij van huis uit koningsgezind moeite heeft om mee te waaien met de wind van de revolutie. Ze is dan ook diep geschokt als haar exgeliefde Philippe, graaf van Orléans, ervoor kiest in te stemmen met het onthoofden van de koning, zijn neef, om zijn eigen huid te redden. Ze installeert zichzelf in haar buitenverblijf in Meudon (onder de rook van Parijs) met een dienstmeid en een telescoop. Wanneer haar wordt gevraagd een edelman uit het levensgevaarlijke Parijs te smokkelen, aarzelt Grace niet. Het blijkt een oude vijand van Philippe te zijn.
Na zijn cyclus Contes des quatre saisons (1990-1998) verraste Éric Rohmer met het onderwerp van deze radicaal andere film. Naast de schitterende taal waarin de dilemma’s en mechanismen van revolutionaire tijden blootgelegd worden, biedt de film ook volop plezier voor het oog. Rohmer filmde de buitenscènes in een grote studio en plaatste zijn acteurs in 37 gedigitaliseerde schilderijen van Jean Baptiste Marot, die in de stijl van prenten uit die tijd de straten van Parijs en omgeving tot leven brengen.