Together Apart
Bij een Chinese uitvaart komt heel wat kijken: een driedaagse wake en diverse rituelen gaan aan de crematie vooraf. En toch: als in de openingsbeelden van deze magisch-realistische film de weduwe na afloop van de ceremonie vermoeid het huis aan kant begint te maken, komt haar overleden man de trap af stiefelen alsof er niets is gebeurd. Gelaten valt ook zij al gauw terug in ingesleten patronen: ze kleedt hem warm aan, meet zijn bloeddruk en kibbelt met hem.
Het absurde gegeven ontwikkelt zich verder wanneer er meer bezoek van gene zijde in aantocht blijkt te zijn, en ook de dochter zich met de zaak gaat bemoeien. Terwijl zij een oplossing zoekt voor de onmogelijke situatie, lijkt kleinzoon Jiajia de enige die opa’s terugkeer onvoorwaardelijk omarmt. Dit alles is vervat in lange, beheerste takes vol onderkoelde humor en tedere reflecties op familie, eenzaamheid, herinnering en het verstrijken van de tijd.