A Free Man – The Life of Ernő Fisch
In zekere zin is A Free Man – The Life of Ernő Fisch voortgekomen uit To Speak the Unspeakable – The Message of Elie Wiesel, omdat het een beeld geeft van de Joodse Ernő Fisch uit Sighet, die de Holocaust heeft overleefd door zich te verschuilen in het bos. Voor Elek was dit echter meer dan het verslag van het bijzondere leven van een fascinerende man; het is opnieuw een sleutelvertelling, want het verhaal van Fisch lijkt sterk op dat van haar vader.
Eleks geliefde man, medefilmmaker Zsolt Kézdi-Kovács, zei dat het verhaal van Fish weleens interessant kon zijn (we voelen zijn aanwezigheid ook in een van de eerste shots van de film). Ze dook in het leven van Fisch, zocht hem vaak op, en hoorde vaak dezelfde verhalen met elke keer een extra detail.
Bij de montage lag het accent op de vaart en duidelijkheid in het vertellen van Fisch’ verhaal, zonder acht te slaan op de chronologie, die overigens duidelijk zichtbaar is in het wisselen van kleding en de manier waarop hij getekend wordt door de jaren. Elek maakte van Fisch een verhaal – haar verhaal, in meerdere opzichten.