Hold You Tight
Stanley Kwans eerste speelfilm sinds hij in de documentaire Yang+Yin: Gender in Chinese Cinema zijn homoseksualiteit onthulde, is een indringend verslag van relaties in een tijdperk van onzekerheid, dat wil zeggen in 1997, het jaar van de teruggave van Hong Kong aan China. Ah Moon (voormalige seksbom Chingmy Yau) is een zakenvrouw die om het leven komt bij een vliegtuigongeluk op weg naar Taipeh. Haar echtgenoot, computerfreak Fung Wai, is eerder verdoofd dan rouwig en belandt door toeval in een niet-seksuele vriendschap met een homoseksuele makelaar die hem zijn hulp aanbiedt bij de verkoop van zijn appartement. Rosa (eveneens gespeeld door Chingmy Yau) is een andere zakenvrouw uit Hong Kong, iets ouder en wijzer dan Ah Moon. Ze heeft haar man verlaten en is naar Taipeh verhuisd om een boetiek te openen. De verhaallijnen van de film draaien erom dat beide vrouwen Jie ontmoeten, een jonge zwerver die voor korte tijd de minnaar van Ah Moon is, maar misschien wel heimelijk geïnteresseerd is in haar echtgenoot...Met zijn personages die heen en weer slingeren tussen trouw en ontrouw, huwelijk en scheiding, moederschap en kinderloosheid, ware vriendschap en terloopse seks, biedt Kwan een persoonlijke reflectie op emotionele onzekerheden. Het camerawerk van Kwan Poon-Leung is hoogstaand in deze meest vrijgevochten en openhartige Stanley Kwan-film tot nu toe. Zijn enige fout is waarschijnlijk dat hij een Engelse criticus vroeg voor een figurantenrol - aldus Tony Rayns.