Two Pencil Durations
Trained as a designer, McCall developed between 1973 and 1975 a range of Solid-Light film projections and installations, which aimed to provoke a participatory mode of viewing by drawing the audience’s attention to the technical and perceptual mechanisms of film projection. Right after his seminal film Line Describing a Cone he created two drawings on paper that used up entire pencils. Duration of One Pencil (1973) was inspired by Malevich’ black square. For the monumental Two Pencil Durations he used two types of pencil for a minimalist game with simple hatch marks, to maximum effect.