The Hidden Fountain – The World of Miriam Chalfi
Weinig mensen weten dat Raquel Chalfi, een van de meest belangwekkende moderne Israëlische dichters, ook een grondlegger was van de avant-garde cinema van dat land. Sterker nog, toen ze eind jaren zestig begon, was Chalfi min of meer de enige op dat terrein, en werd ze met argwanende nieuwsgierigheid bekeken door een op de industrie gefixeerd establishment. In de loop van de decennia maakte ze, meestal in haar eentje en altijd ruimschoots de tijd nemend voor elk werk, een aantal films die voor Israëlische begrippen zeer uitzonderlijk zijn: mysterieuze surrealistische feministische fantasmagorieën, even verleidelijk als gevaarlijk.
Op het eerste gezicht is haar lange documentaire The Hidden Fountain dat allemaal niet. Het is een portret van haar beroemde maar teruggetrokken moeder, beeldhouwer Miriam Chalfi. Het vergde meer dan een kwarteeuw overredingskracht, verleiding en volharding van Raquel voordat Miriam iets van zichzelf durfde te laten zien voor de camera. Tijdens dat proces onthult Raquel ook veel over zichzelf.