Les deux visages d'une femme Bamiléké
Filmmaker Rosine Mbakam heeft tot haar zevenentwintigste in Kameroen gewoond, bij haar traditionele moeder Bamiléké. In haar eerste lange documentaire vergelijkt ze die tijd in dat land met de duisternis: een plek die haar wel bekend is, maar die ze nog niet helemaal kan duiden. Na haar filmopleiding in België keert ze met haar zoontje en een camera terug om licht te schijnen op die duisternis. Vrijgevochten van haar traditionele opvoeding en nu zelf moeder ziet ze het leven van de Kameroense vrouw met nieuwe ogen.
In gesprekken tussen moeder en dochter vertelt mama Bamiléké over haar uithuwelijking, leven met een tweede vrouw in het gezin, het eindeloze werk op de markt en het onderduiken in de jungle voor de Franse bezetters. Ondanks dit lijden vindt Mbakam een positieve noot: de vakbond van vrouwen die elkaar in (financieel) zware tijden bijstaan. Mbakam laat de gezichten van deze georganiseerde vrouwen zien en viert zo hun kracht.