Door toedoen van de zware zeebeving nabij Sendai op 11 maart 2011, met een kracht van 9,0 op de momentmagnitudeschaal, stierven tienduizenden Japanners. Ook veroorzaakte de ramp een serie ernstige beschadigingen aan onderdelen van de kerncentrale Fukushima I (ook bekend als Fukushima Dai-ichi). Daarbij kwam radioactief materiaal vrij in de atmosfeer. Welke gevolgen heeft dat gehad voor de Japanse bevolking?
In deze experimentele documentaire reizen de makers door de geschiedenis van nucleaire energie in het algemeen en die van Japan in het bijzonder. Met behulp van interviews, oude voorlichtingsfilms, journaalitems en schokkerige beelden van rampen worden vragen beantwoord en nieuwe vragen opgeworpen.
Hoe groot is de omschreven radioactieve straling eigenlijk? Hoe wordt het gemeten? Waarom zijn delen van Japan leeggestroomd en leven achtergebleven inwoners er als waren het veredelde laboratoriumratten? En wat zegt het over een overheid, wanneer die haar burgers aan dit gevaar blootstelt?