Rengaine
De winnaar van de FIPRESCI-prijs op de Quinzaine des Réalisateurs in Cannes stelt de hypocrisie rond een verboden liefde in Parijs aan de kaak. De Frans-Algerijnse Sabrina wil trouwen met een zwarte would-be acteur, tot afgrijzen van haar veertig broers. Samen proberen de geliefden een leven op te bouwen in deze vijandige omgeving. De broer die het felst gekant is tegen het huwelijk heeft het zelf stiekem aangelegd met een Joodse vrouw.
Deze energieke, actuele variant op Romeo en Julia, met Parijse Afrikanen en Algerijnen als de Montagues en Capulets, verkent nieuwe wateren door de raciale kloof tussen de twee immigrantengemeenschappen van verschillende kanten te benaderen.
Rachid Djaïdani (bokskampioen, romanschrijver, acteur, filmmaker) maakt voor zijn speelfilmdebuut veelvuldig gebruik van extreme close-ups, snelle montage en een beweeglijke camera. Zijn no-budgetfilm, waaraan hij negen jaar werkte, kent ook lichtere momenten, zoals de scènes waarin onverwacht een paar danspasjes worden gemaakt.