Mischief Night
Vier jaar terug was Penny Woolcock met maar liefst twee speelfilms tegelijk op het festival vertegenwoordigd. Ditmaal schreef en regisseerde ze deze ondeugende, sprankelende komedie met maatschappijkritische ondertonen - een soort moderne maar verwrongen Romeo & Julia, waarin liefde, religie, drugs, diefstal en magie hand in hand gaan.
Tina Crabtree duikt niet voor het eerst op in Woolcocks oeuvre: ze baseerde twee korte televisiefilms op hetzelfde personage. Net als voor haar televisiewerk deed de filmmaakster uitgebreid onderzoek naar het taalgebruik en de gewoonten in de wijken van Leeds, en streefde ze naar een vorm van fictie die sterk in de werkelijkheid is geworteld. Ook hier spelen voornamelijk niet-professionele acteurs, geronseld uit de plaatselijke gemeente, de hoofdrollen. (EH)