In the Shadow of the Dog
Terwijl ver op de achtergrond de vrijheidsstrijd zich voltrekt, doen zich in een klein dorp in het zuiden van India bizarre gebeurtenissen voor. Het verhaal gaat over drie generaties en de verschillende manieren waarop die reageren wanneer hun leven een onverwachte wending neemt.
Een jongeman, Viswa genaamd, verschijnt in het dorp en beweert dat hij de reïncarnatie is van de overleden echtgenoot van Venkatalakshmi. De schoonmoeder, Nagalakshmi, is ernstig ziek, maar leeft helemaal op nu haar zoon is ‘teruggekeerd’. Venkatalakshmi zelf is geschokt door het idee dat deze jongen - even oud als haar eigen dochter - de wedergeboorte van haar al 22 jaar geleden overleden man zou zijn. Haar dochter Rajalaksmi is boos over het blinde geloof van haar grootmoeder, maar raakt pas echt ontzet als ook haar moeder het idee aanvaardt dat de nieuwkomer in het dorp haar overleden man is.
Er wordt uitstekend geacteerd, alles ziet er prachtig uit en de muziek weet de hele film door de sfeer uitstekend te dragen. Ook deze film van Kasaravalli is weer doortrokken van mededogen met het menselijk lot, met individuen die veroordeeld zijn tot een armoedig leven in een traditionele gemeenschap. De personages in de film spreken niet veel, maar worden veelzeggend door de benadering van Kasaravalli, die onuitgesproken gevoelens voor dramatiek en spanning laat zorgen. (RS)