Madeinusa
Llosa gunt de kijker met haar geslaagde en vakkundig gemaakte eerste speelfilm een kijkje in een onbekende, ontoegankelijke en langzaam verdwijnende wereld. Een wereld van armoede en rijke religieuze rituelen, maar ook de wereld van een opgroeiend meisje dat vragen begint te stellen bij dingen die voorheen vanzelfsprekend leken. Een afgelegen bergdorpje in Peru. De 'tiempo santo' is het hoogtepunt van het jaar voor de dorpelingen. Elk jaar wordt een jong meisje uit het dorp verkozen tot Heilige Maagd, waarna ze in processie door het dorp gaat, het Jezusbeeld van het kruis haalt en zijn ogen bedekt. Meteen daarop barst het carnavaleske feest los en doet men alles wat God verboden heeft. Dit jaar is de mooie Madeinusa verkozen tot maagd. Samen met haar zus zorgt ze voor haar vader, de burgemeester van het dorp, die regelmatig dronken thuiskomt en zich dan tussen de meisjes in bed wurmt. Tot nu toe heeft Madeinusa haar vader van zich af weten te houden 'omdat ze maagd wil blijven'. Maar tijdens de heilige week bestaan er geen zonden en dreigt er onheil voor Madeinusa. De komst van Salvador, een gringo uit de grote stad die tijdens de feestweek tot ongenoegen van de dorpelingen in het dorpje strandt, zal het lot van Madeinusa beïnvloeden. (SdH)