Land of the Blind
Politiek drama en thriller komen samen in dit debuut van Robert Edwards, die ook het scenario voor Land of the Blind schreef. Ralph Fiennes speelt Joe, een gevangenisbewaarder in een zwaarbewaakte gevangenis, in een naamloos land waar een totalitair regime in oorlog is met een goed georganiseerde guerrillabeweging. Eén van de kopstukken uit deze beweging, de auteur Thorne, gespeeld door Donald Sutherland, is gedetineerd in de gevangenis waar Joe werkt. De twee mannen sluiten vriendschap en Thorne probeert Joe langzaam maar zeker te winnen voor de terroristische acties die zijn oppositie richt op de sadistische dictator Junior en zijn First Lady. Joe laat zich voor de kar van Thorne spannen. Grote omwentelingen volgen, waardoor de relatie tussen Joe en Thorne diepgravend verandert en het lot van Joe uiteindelijk zeer onzeker wordt. Land of the Blind toont hoe loyaliteit en vriendschap zich maar moeizaam verhouden met politieke overtuigingen, in een virtuoos geconstrueerd plot dat zonder directe historische referenties onmiskenbaar verwijst naar gruwelijke hoofdstukken uit onze recente wereldgeschiedenis. (SdH)