Happy Birthday
Happy Birthday opent met beelden van een verlaten Russisch ziekenhuis, dat ooit vol - nieuw - leven blijkt te zijn geweest. In semi-documentaire stijl beschrijft Larisa Sadilova de gebeurtenissen op een kraamafdeling. Op ingenieuze wijze verhaalt ze over een vijftal vrouwen die bevallen in het ziekenhuis, waarbij fictieve elementen worden vermengd met authentiek filmmateriaal van de kraamkamer. Het resultaat is een fraai portret, gezien vanuit een typisch vrouwelijke blik, van het dagelijks leven in Rusland, waarin de sociale achtergrond van de vrouwen op een subtiele en humoristische manier aan de orde komt.De fictieve figuur Ljuda, een vrouw die na de dood van haar baby haar verstand verloren heeft, zweeft dwars door het verhaal. In het ziekenhuis wil men haar eigenlijk kwijt, maar in het psychiatrisch ziekenhuis is geen plaats voor haar. Daarnaast zien we onder anderen Ljuba, een veertienjarig meisje dat vol spanning uitkijkt naar haar eerste bevalling, en Sveta, wier soldaat ondanks haar vergevorderde staat nog immer twijfelt over een huwelijk.De geestelijke en fysieke spanning op de afdeling creëert een intieme sfeer tussen de vrouwen. De aanstaande moeders worden getoond naast hun familie, zoals een gelukkige vader die een complete fanfare meesleept naar het ziekenhuis.Actrice Larisa Sadilova heeft haar speelfilmdebuut opgedragen aan haar zoontje Vladimir.