Leila
Leila, een vrouw uit een gegoed milieu gaat de strijd aan met een pijnlijke realiteit: een alledaagse gebeurtenis die echter doorklinkt in de levens van alle betrokkenen. Aan het begin van haar huwelijk komt de jonge vrouw Leila erachter dat ze geen kinderen kan krijgen. Reza, haar echtgenoot, vindt het geen enkel bezwaar. Hij is in staat met dit gegeven te leven, omdat hij gelooft dat ze samen een gelukkig leven kunnen leiden zonder kinderen. Reza's moeder, een doortastende vrouw met vier dochters en een zoon, legt zich echter niet zo snel bij de feiten neer. Ze dringt er bij Leila op aan ze haar man ervan moet overtuigen een andere vrouw te kiezen. Leila wordt moedeloos van schuldgevoelens. Ze voelt zich gedwongen de aanwezigheid van een andere vrouw in haar thuis te accepteren - een door liefde gevuld huis.Huub Bals had in het verleden de vinger aan de pols van Dariusj Mehrjui's cinematografische oeuvre. Het allereerste Rotterdam festival had maar liefst twee Mehrjui-films in haar programma: The Cow, over een man geobsedeerd door het verdriet van zijn koe, en Postman, een lange speelfilm over een postbode, losjes gebaseerd op Büchners Woyzeck. Darius Mehrjui wordt beschouwd als een van de meest intelligente filmmakers uit Iran, en zijn werk kenmerkt zich door verfijnde drama's over man-vrouw relaties. Toen Leila in wereldpremière ging tijdens het laatste Fajr Film Festival in Iran, veroorzaakte de thematiek - sekse- en klasseverschillen in en rond een huwelijk - een polarisatie bij het publiek.