Nun va goldun
Intelligente en ontroerende mengeling van fictie en documentaire. A Moment of Innocence is niet alleen een onderhoudende speelfilm, maar ook een zoektocht naar een waarheid die vele waarheden en valsheden blijkt op te leveren. De film is bovendien een verhandeling over fake en - net als alle andere fake-films - een film over film. In het onthutsende Salaam Cinema gaf Makhmalbaf al een staaltje weg van zijn vermogen om documentaire en fictie in elkaar te laten vervloeien. In deze film gaat hij daarin nog een stap verder. Een voormalige politieman vraag Makhmalbaf om een rol in zijn volgende film. De twee blijken elkaar al eens eerder te hebben ontmoet, onder wel zeer vreemde omstandigheden. Als zeventienjarige jongen, toen Makhmalbaf een fanatiek aanhanger van de oppositie tegen de Sjah was, viel hij de op wacht staande agent aan met een mes om hem zijn revolver af te nemen. De aanslag mislukte en de jonge Makhmalbaf verdween in de gevangenis. Twintig jaar later doet Makhmalbaf de agent een voorstel: hij geeft hem geen rol, maar vraagt hem om mee te helpen het incident van destijds te verfilmen. Beide mannen maken hun eigen reconstructie van de gebeurtenissen. De twee versies verschillen opmerkelijk van elkaar. Eén, maar wellicht beide, moet fake zijn. (GjZ)