Violets Are Blue
Een tragi-komedie vol kleurrijke volkse scènes die de dromen en daartegenover de grenzen van alledag laat zien van de mensen die in Cairo een marginaal bestaan leiden. Violets are blue zit vol verhalen over kleurrijke figuren die behept zijn met dromen die waarschijnlijk nooit werkelijkheid zullen worden.Ahmed heeft in zijn jeugd als loopjongen in een paleis gewerkt, is daar nu weggestuurd en keert terug naar de arme wijk waar hij samenleeft met zijn tante. Zijn grote droom is te ontsnappen aan dit arme leven, zoals zijn vriend Ali Boby heeft gedaan. Abbas en Sayed, twee vrienden die Ahmed al heel lang kent, delen zijn droom maar hij voelt zich geremd door hun manier van leven. Ze leven van dag tot dag en lijken geen idealen te hebben. Abbas is een vrouwengek en steelt van alles, hoe klein ook. Sayed werkt in een laboratorium waar vivisectie op konijnen wordt gepleegd. Hij is gevoelig, sentimenteel en luistert graag naar de stem van de beroemde Egyptische zanger Abdel Haleem Hafez. Gedrieën vormen de jongens een tweederangs bandje voor feesten en partijen. Als zijn oude vriend Ali Boby onverwachts op een feest verschijnt, komt Ahmeds leven in een stroomversnelling.