Naked Nations – Tribe Hong Kong
Almost leaving filmmaking behind after Utopians (2016), and then after Apostles (2022) and again after Bodyshop (2022), incessantly stubborn Scud ended up fulfilling his prophecy jokingly uttered to Osman Hung when he was casting him as the lead of Permanent Residence (2008): Naked Nations – Tribe Hong Kong is Scud's tenth film leaving no doubts it is his goodbye to filmmaking, and his last dedication to the art, the place and the people he loves.
Produced over the past three or so years, Naked Nations functions as a drama, a making-of, a documentary and an act of defiance. It is a film about people who have lost and re-found hope, and those who managed to always hold on to it. Scud invites his collaborators from previous films, states his case and faces the final curtain, and this time he’s the one stripping down, confirming once and for all that this attitude was never merely pretence.
Naked Nations is a deeply human, joyful, poignant and heartbreaking film about freedom and its many manifestations, fragility and limits, a film about life, depression and difficult decisions. But above all, a film about love.
When reflecting on Scud’s body of work Louboutin’s “Heels are pleasure with pain,” comes to mind – the two permeate all his films. Audacious, passionate, cruel, loving and consistently stubborn, Scud strips his soul by stripping beautiful men, leaving them naked and vulnerable, wandering between the realms of absolute pleasure, sensual daydreams and nightmares. As well as pondering the meaning and value of life, death and thereafter. With Naked Nations – Tribe Hong Kong, the Hong Kong artist provocateur says his goodbye to filmmaking, leaving behind ten stand-alone films that form one relentless and singular work of art.
Did you know that Scud is also joining us for a Talk this year? Find out more via the button below.