The Idol
Palestinian-Dutch director Hany Abu-Assad (who received Oscar nominations for Paradise Now, 2005, and Omar, 2013) shows the tough circumstances in which Assaf, first as a little boy in Gaza, and later in his twenties, grows up to be a singer. The Israeli occupation continuously plays a role in the background, such as when Assaf and his friends - as well as his feisty sister who suffers from kidney failure - cycle along the separation barrier. From the wedding parties at which he makes his singing debut as a boy to the enormous pressure he feels during the final of Arab Idol, with all of Palestine glued to the tube, Assaf always embodies his country, yearning for freedom.