Maia – Portrait with Hands
De Aroemenen (Rrãmãnji) zijn een etnische groep in het huidige Albanië, Griekenland, Bulgarije en Roemenië. Voor filmmaker Alexandra Gulea heeft die afkomst te maken met de naam die ze deelt met haar grootmoeder, die uit een traditionele Aroemeense familie komt en Aroemeens als enige taal vloeiend spreekt. Toen Alexandra al volwassen was, kwam haar vader om het leven bij een opstand voor de rechten van zijn volk. Het gezin moest hierna uit Griekenland vluchten en belandde via de door nationalistische opstanden geteisterde Balkan uiteindelijk in Roemenië.
Met behulp van oude documentaires uit die tijd, volkenkundige objecten en vooral haar eigen verbeelding, daalt Alexandra af in de wereld van haar grootmoeder. Maia – Portrait with Hands is gemaakt met een schitterende mix van technieken, waaronder primitieve animatie (het tekenen van schapen in een weiland op de zijruit van een auto), poppenspel (het spelen met een wapperende fluwelen jurk) en eenvoudige re-eactments. Uit haar reis spreekt een verlangen naar verloren gegane eenvoud en aardsheid.