N.P.- F.G._ 05
Braeckman's foto thematiseren dat wat niet kan geportretteerd worden. Zijn werk situeert zich in de grenszone tussen het verborgene en de revelatie. Zijn eerder werk bevatte veel portretten en zelfportretten. De blik van zijn subjecten in de lens is ondefinieerbaar. De fotograaf duikt diep in de psyche van zijn onderwerpen, zonder te proberen hun personaliteit te ontmaskeren. Het enigma blijft intact. En het is precies dit enigma dat in zijn foto’s zichtbaar wordt, hoewel het inmiddels steeds meer uitgepuurd en abstract wordt. Een sleutelwerk in zijn recente productie is de zoektocht naar abstractie een sleutelbegrip. Een bijna volkomen abstract vlak, met nauwelijks enige referentie naar wat er wordt gefotografeerd, toont ons hoe zijn raffinement tot het uiterste wordt doorgedreven. Het beeld bewijst dat een foto absolute essentie kan laten zien, van hetzelfde niveau als de contemplatie van een subliem, abstract schilderij. (Isabelle De Baets)