Auf+Ab+An+Zu
In de film Auf + Ab + An + Zu uit 1968 was niet alleen het celluloid beschilderd, maar ook het filmdoek. De gebruikte materialen waren een papieren scherm, tekenmateriaal en de geprepareerde film. In plaats van een technische reproductie tot in de eeuwigheid met behulp van celluloid, vond er een verschuiving plaats naar een nieuwe opvatting van tijd.