Babai
De Babai is een Slavisch folklorefiguur die ouders inzetten als opvoedkundige zweepstok. Kinderen die ’s nachts uit hun bed sluipen, worden door dit mysterieuze wezen ontvoerd, zo vertellen ouders in de hoop dat hun kleinsten dan in bed blijven liggen. Russisch regisseur Artem Aisagaliev leent de grimmige ondertonen van dit sprookje om te illustreren hoe angst en trauma onlosmakelijk verbonden zijn met ouder worden.
Zijn beklemmende speelfilm volgt de jonge broertjes Mark en Gesha, die in één huis wonen met hun vader. De benauwende close-ups tonen flarden van een jeugd getekend door discipline en vernedering. Hoewel de beelden en situaties extreem realistisch, bijna documentair aanvoelen, gebruikt Aisagaliev het leven van deze jongens vooral om een allegorisch verhaal te vertellen. Van de pikzwarte eerste shots tot de dovende lichten aan het einde, is dit een verhaal over de cyclus van een leven dat door trauma wordt gevormd.