En terecht, zoals de onderwijsinspecteur spoedig zal ontdekken: want een ongure edelman voert een terreurbewind over dit leengoed. Zal de komst van de schoolinspecteur een kettingreactie veroorzaken die lijkt op die van Jonathan Harker in het kasteel van graaf Dracula? O barão is gebaseerd op twee werken van Branquinho da Fonseca, een schrijver van wie Pêra zoveel houdt dat hij om de circa vijf jaar een werk van hem verfilmt – waarvan de laatste Caminhos magnétykos is, en Rio Turvo (2007) de meest raadselachtige.