Het was Goethe die voorvoelde wat er aan de vooravond van 5 februari 1783 stond te gebeuren in Calabrië, het uiterste zuidelijke puntje van Italië. Atlante 1783 onderzoekt wat er nog traceerbaar is van de vernietigende serie aardbevingen die volgde, en die de geologie en geschiedenis van het gebied grondig herschreef.