Rotterdam Classics: Photography in Motion
Breken en bouwen, mens en omgeving, een stad in verandering - Rotterdam Classics: Photography in Motion biedt een film-fotografische verkenning van voor- en naoorlogs Rotterdam. Met live muzikale begeleiding door the Plastic Fantastic Timemachine. De film is een productie van Stadsarchief Rotterdam met medewerking van het Nederlands Fotomuseum, Instituut voor Beeld en Geluid en EYE.
In Rotterdam was er door de jaren heen een sterke wisselwerking tussen fotografie en film. Vooral vanaf de jaren twintig namen fotografen regelmatig de filmcamera ter hand. Hun films, dikwijls met de stad als onderwerp, verraden een onmiskenbare fotografische blik. Het programma toont een selectie van deze ‘bewegende foto’s’ uit de crisisjaren twintig en dertig, geplaatst tegenover beelden uit de wederopbouwjaren. Die lijn wordt doorgetrokken naar het heden, met een geheel nieuwe, ‘illegale’ kijk op de stad, vanuit een drone. Films van 1922 tot heden van o.a. François van Dijk, Von Barsy, Schuitema, Koelinga, Schaper en Van Vuuren.