Roger and Me
In 1989 was Roger Smith algemeen directeur van General Motors en maakte Michael Moore zijn eerste documentaire. Met zijn camera opende Moore de jacht op de verantwoordelijke voor het verplaatsen van 30.000 banen naar lagelonenland Mexico, waardoor Moore's geboortestad Flint volledig ten onder ging.
Terwijl Smith steevast het hazenpad kiest als Moore in de buurt is, documenteert die laatste met evenveel spot als venijn de kwalijke gevolgen van kapitalistische hebzucht. Humor blijkt een zeer doeltreffend wapen in zijn strijd tegen maatschappelijk onrecht. De activist Moore deinst er niet voor terug middels sluwe montage en vrije interpretatie van de chronologie de zaken extra op scherp te zetten, om zo op geestige wijze het bloed onder de nagels van corporate en rechts Amerika vandaan te halen.