La tirisia
In een afgelegen oord in Oaxaca in het zuiden van Mexico, tussen de metershoge cactussen en enorme zoutvelden, is Cheba zwanger van haar buurman, de zoutboer Silvestre, die het grootste deel van de dag staat te staren naar vliegtuigen die richting de Verenigde Staten vliegen. Kort nadat ze is bevallen, keert Cheba’s man na een jarenlange afwezigheid terug uit de VS. Het kindje is dan al door Silvestre bij zijn echtgenote Ángeles ondergebracht.
Het schitterend gekadreerde en gefotografeerde La tirisia vormt een tweeluik met Espiral uit 2008, waarin regisseur Jorge Pérez Solano zich richtte op de gevolgen van emigratie voor de achterblijvers in Mexico, met name voor de kinderen. In het vervolg draait het om de achterblijvende vrouwen. Zonder man mogen ze niks volgens de lokale gebruiken, die in La tirisia een prominente rol spelen; een alleenstaande moeder geldt als een sociale mislukking. Op begrip voor hun behoefte aan fysieke, seksuele aandacht hoeven ze ook niet te rekenen. Een indringend sociaal-realistisch drama dat al meerdere onderscheidingen won.