Twilight Portrait
Een vriendin van Marina omschrijft haar als een gelukkige vrouw. En zo lijkt het ook. Ze is getrouwd, heeft een mooie flat, leeft comfortabel in de middenklasse en heeft een interessante baan als sociaal werker. Wat men dan niet weet, is dat Marina net is verkracht door drie politieagenten. Ze ondergaat een karakterverandering en wordt een vreemde versie van zichzelf.
Ze worstelt als mens - en als vrouw- met existentiële vragen over de maatschappij. Die blijkt corrupt, keihard en ronduit vijandig. Bij het verwerken van haar trauma en het hervinden van haar identiteit, werpt ze zich voor de voeten van een van de daders. Is het wraak, zelfafstraffing, of zoekt ze, met haar werkkennis, naar de wortels van diens wrede gedrag?
Met een minimaal budget en voornamelijk niet-professionele acteurs heeft debutante Nikonova een wellicht controversieel, maar intrigerend en geloofwaardig sociaal drama afgeleverd, vol grauwe omgevingsbeelden die de stemming en het thema visueel onderschrijven.