Sentimental Animal
Dat er inmiddels weer sprake is van een groeiende diversiteit in stijl, thematiek en benadering in de Chinese onafhankelijke fictiefilm, moge blijken uit de eerste film van de veelzijdige Wu Quan. In contrastrijk, haarscherp zwart-wit (gedraaid door cameraman Zhang Yuedong, regisseur van het minimalistisch-absurdistische Mid-Afternoon Barks) is Sentimental Animal een zorgvuldig gestileerde, soms gevoelige, soms schokkende allegorie die nog lang op het netvlies zal blijven branden.
Wu vertelt over de laatste dagen van een Chinees patriarch. De voormalig militair en eigenaar van de viskwekerij waar de handeling zich afspeelt, is fysiek gehandicapt geraakt na een heroïsche daad. Hoewel hij niet meer kan spreken en bij alle handelingen hulp nodig heeft van zijn verpleegster, is hij nog immer de gerespecteerde leider van zijn clan. Maar nu nadert zijn einde, en hij neemt een laatste, moeilijke taak op zich.