Headshots
Lawrence Tooley is geen Duitser, maar maakte toch een bijzonder Duitse film. Tooley, die opgroeide in Texas, studeerde in Duitsland en heeft zich de Duitse taal en cultuur zeer eigen gemaakt. Maar misschien heeft hij ook iets van de blik van een buitenstaander behouden. De manier waarop hij het speciale milieu van artistieke dertigers in Berlijn schetst, heeft een subtiele ironische distantie.
De film wordt bijzonder verteld en geeft zijn drama slechts in kleine hoeveelheden prijs, in soms niet aansluitende fragmenten. De montage verrast vaak, en ook de muziek kan plotseling hard opduiken en weer verdwijnen. Min of meer centraal staat Marianne (Loretta Pflaum). Ze is fotografe en doet zo nu en dan commerciële opdrachten. Zoals veel mensen in haar omgeving is ze fanatiek met haar carrière bezig, maar dit verandert als ze merkt dat ze zwanger is. Het brengt haar in een verwarde en melancholieke toestand.
Headshots is zeker ook een psychologisch drama; de problematiek van Marianne wordt in al zijn complexiteit belicht. Daarnaast is de film ook een geestige sociale schets. Met veel gevoel voor detail wordt de levensstijl van een bepaalde generatie en een bepaalde klasse in het huidige Berlijn onder de loep genomen.