The Damned Rain
De globalisering komt op veel plekken in India hard aan. In de jaren negentig werd het land opgeschrikt door talloze gevallen van zelfmoord onder boeren. De eerste deelstaat waar dit zich voordeed was Maharastra, waarvan Mumbai de hoofdstad is. Drie jaar geleden werden er alleen al in Vidarbha, waar het verhaal van deze film zich afspeelt, 1044 zelfmoorden geteld: dat is er één elke acht uur. Het extreme klimaat van dit gebied en het onvermogen van de overheid om de katoentelers te helpen, drijven wanhopige boeren tot zelfmoord om hun gezinnen te redden. De overheid geeft het achtergebleven gezin namelijk financiële compensatie, waardoor de kinderen in ieder geval weer een tijdlang te eten hebben.
Desalniettemin is de hoofdpersoon van The Damned Rain, het speelfilmdebuut van de uit Maharastra afkomstige regisseur, een optimist die elk alternatief uitprobeert om onder deze ongunstige omstandigheden door te gaan met zijn boerenbestaan. Zijn gezin maakt zich zorgen om zijn geestesgesteldheid en houdt hem voortdurend in de gaten.
Door zijn raadselachtige einde roept de film veel vragen op en houdt daarmee deze dringende kwestie onder de aandacht. De hoofdrollen worden gespeeld door Bollywoodberoemdheid Sonali Kulkarni en de bekende filmacteur Girish Kulkarni (acteur, mede-scenarioschrijver en coproducent van The Bull, die vorig jaar in Rotterdam in première ging). Zij geven dit intieme psychologische drama een bijzondere lading. (RS)