California Company Town
California Company Town werpt een onderzoekende blik op stadjes in Californië die zijn verlaten door de bedrijven die ze ooit bouwden - voormalige ‘boomtowns’ waar nu alleen nog het schemerduister van de Amerikaanse belofte hangt.
Aan het begin van de jaren zestig droomde Walt Disney, de oprichter van het California Institute of the Arts, van een Amerikaanse versie van het Duitse Bauhaus. Tegenwoordig, in een wereld die zelfs hij zich waarschijnlijk niet heeft kunnen voorstellen, onderscheidt het CalArts zich met een verreikende visie en een faculteit met mensen als James Benning, Thom Andersen, Rebecca Baron, Monte Hellman, Nina Menkes en Lee Anne Schmitt. Als veelzijdige, multidisciplinaire kunstenaar met een werkgebied dat zich uitstrekt van film en performance tot fotografie en schrijven, creëert Schmitt aansprekende, diep doorleefde werken waarin alledaagse elementen uit het Amerikaanse leven tot cultureel ritueel worden.
Moeiteloze melancholie, gekenmerkt door een esthetisch puritanisme, begint met het landschap. De geschiedenis tekent het land, een proces dat vooral zichtbaar is in Californië, waar de geografie opnieuw in kaart is gebracht. Californië werd verkocht als open ruimte, een eindeloze vlakte van vrijheid en kansen, maar was in feite al vanaf het begin gespleten door met elkaar vervlochten overheidsbelangen en particuliere belangen. Centraal in Schmitts essay staan de ervaring van het leven op een bepaalde plek in een bepaalde tijd, en de ruimte tussen ideologie en de werkelijkheid van de plekken waar wij wonen. (RM)