24 City
Bij het vertellen van geschiedenis kan de grens tussen feit en fictie gemakkelijk vervagen. Jia Zhang-ke benadrukt dit door ons in vijf authentieke en vier fictieve interviews kennis te laten maken met de hoofdpersonen die in lange monologen vertellen over hun herinneringen aan de fabriek. Door de fictieve interviews krijgt de film meer esthetische en emotionele lading. Gekozen is voor beroemde Chinese actrices, waaronder Lu Liping, Zhao Tao en Joan Chen. De interviews worden afgewisseld met de fraai in beeld gebrachte sloop van de fabriek: de Chengdu Engine Corporation. De fabriek werd in 1958 opgericht voor de productie van vliegtuigmotoren en is vooral bekend onder de militaire codenaam Factory 420. Het terrein veranderde in een kleine gemeenschap inclusief school en bioscoop. Nu worden er luxueuze appartementen en een themapark gebouwd, onder de naam 24 City. (IdL)