The Three Burials of Melquiades Estrada
De populaire acteur Tommy Lee Jones manifesteert zich met The Three Burials of Melquiades Estrada tevens als succesvol regisseur. De film, waarin hij een van de hoofdrollen vertolkt, viel in Cannes meteen in de prijzen. Deze hedendaagse western, die zich in Jones' thuisprovincie Texas afspeelt, is gesitueerd in het broeierige en complexe grensgebied van de Verenigde Staten en Mexico. Hier heeft ranchcowboy Pete Perkins (Jones) de illegale Mexicaanse arbeider Melquiades Estrada in dienst genomen, met wie hij allengs een sterke band opbouwt. Wanneer Estrada per ongeluk vermoord wordt door een grenspatrouille en in het geheim wordt begraven, wordt het tijd voor Perkins de belofte aan zijn vriend in te lossen en hem te gaan begraven in zijn geboortestad in Mexico. Het goed geconstrueerde scenario van de Mexicaan Guillermo Arriaga (21 Grams, Amores perros) zorgt er samen met de overtuigende acteerprestaties van zowel hoofd- als bijrolspelers voor dat de film de geijkte patronen van de western overstijgt. De acteurs vertolken gelaagde karakters die in hun menselijkheid goed uit de verf komen, waarbij er ruimte is voor humor en absurditeit. Tegelijkertijd leunt de film op een hogere moraal: elk leven telt, zelfs op de door Chris Menges trefzeker en kleurrijk in beeld gebrachte, vaak wetteloze Texaanse vlaktes. (SdH)