Lonesome Jim
In Lonesome Jim keert de 27-jarige Jim (Casey Affleck) schoorvoetend en vol zelfmedelijden terug naar zijn ouderlijk huis in een stadje in landelijk Indiana. Hij is daar om 'zichzelf te vinden', maar eigenlijk is hij gewoon blut. Jim heeft een lieve maar dwingende moeder, een afstandelijke vader en een nogal depressieve oudere broer, Tim. Nadat Tim een auto-ongeluk heeft gehad, voelt Jim zich geroepen de taken van zijn broer over te nemen: het coachen van een kinderbasketbalteam en werken in de fabriek van zijn ouders. Zijn enge neef Evil is daar dominant aanwezig. Maar Jims hart veert op wanneer hij Anika (Liv Tyler) ontmoet, een aantrekkelijke jonge verpleegster die alleen woont met haar zoontje. De productieve Steve Buscemi - hij heeft in negentien jaar tijd meer dan tachtig filmrollen gespeeld en is nu volop bezig als regisseur - heeft een film gemaakt met een opmerkelijk goed scenario (van James C. Strouse) vol sprankelende droogkomische dialogen, waarin de gedachten en gevoelens van de personages uitstekend tot uitdrukking komen. Lonesome Jim doet authentiek aan door de sfeervolle digitale fotografie van het saaie, grijze stadje, de uitstekende acteurs (onder wie Mary Kay Place en Seymour Kassel als de ouders) en het overtuigende gebruik van locaties (Buscemi filmde in zijn geboortestad, en de fabriek is daadwerkelijk van zijn ouders). En dit verhaal met 'een lach en een traan' heeft ook nog eens een geloofwaardige plot. (EH)