Frozen Land
Een vals briefje van 500 euro is de katalysator van dit hectische en realistische portret van het hedendaagse Finland. Verschillende episodische verhaallijnen, waarin de grimmige lotsverbintenis tussen de personages verborgen ligt, lopen kriskras door elkaar. Regisseur Aku Louhimies baseerde de film op een kort verhaal van Leo Tolstoj, De valse coupon, waarin één slechte daad 'doorgegeven' wordt en leidt tot vele andere; een verhaal dat ook de basis vormde voor Robert Bressons L'Argent (1983). De jonge computerhacker Tuomas is van plan te gaan trouwen met zijn eveneens idealistische vriendin Elina, die zwanger is. Niko, zijn beste vriend, leeft een veel losbandiger leven vol drank en drugs. Op Tuomas' computer maakt hij een vals biljet van 500 euro, dat via via terechtkomt bij de nietsvermoedende Isto, die daardoor in de problemen komt. Isto steelt daarop een dure auto van een garage. Op zijn beurt geeft ook de garagehouder het kwaad door, door de auto van een stofzuigerverkoper terug te vorderen, die daardoor zijn baan verliest. Uiteindelijk resulteert het doorgegeven kwaad in een gruwelijke moord. Louhimies schuwde niet om enkele grote problemen van de Finse samenleving aan de kaak te stellen, zoals alcoholisme en geweldpleging; zaken waar nog steeds een zeker taboe op rust. Frozen Land werd op het filmfestival van Göteborg bekroond met vier prijzen, waaronder de Fipresciprijs van de buitenlandse filmpers en een prijs voor het camerawerk. (LC)