Blue Cha Cha
Een nieuwe stem binnen de Taiwanese cinema. Een verhalende en realistische manier van filmen met een onderhuids gevoel voor melodrama. Een bescheiden soort filmmaken ook, waarin de film in dienst staat van het verhaal en de acteurs. Hoofdpersoon is A-Yu, een aantrekkelijke jonge vrouw. Ze komt net uit de gevangenis. Het is niet direct duidelijk waarom ze gevangen heeft gezeten. Daar neemt de film de tijd voor. Kennelijk heeft ze na haar gevangenistijd geen familie om naar terug te keren, want ze trekt in bij de wat oudere Ann, een vrouw die ze in de gevangenis heeft leren kennen. A-Yu is somber en vaak apathisch. Alleen een klassieke Chinese straatpoppenkast weet even haar ziel te raken. Via Ann krijgt A-Yu een baantje in een bar. Ze is geen prostituee, maar dat lijkt niet iedereen te beseffen. Na een kortstondige relatie met een rijke klant geeft ze haar baantje op om in een fabriek te werken. Ook hier maakt ze een ongelukkige liefde mee. De filmmaker heeft gezocht naar een terloopse emotionaliteit. Dat heeft hij bereikt met eenvoudige middelen, door zich te concentreren op het verhaal en zijn acteurs de ruimte te geven. Het klinkt vanzelfsprekend, maar het effect ervan is aan de film af te zien. (GjZ)