A Perfect Day
A Perfect Day is een studie over de persoonlijke en psychologische gevolgen van een burgeroorlog, in de vorm van een dromerige reis door een fascinerende stad vol littekens. Met de voor hen zo karakteristieke, kunstzinnige visuele stijl weten makers Joreige en Hadjithomas de tegenstrijdigheden van Beiroet perfect te vangen; de potentie van de jeugd en het beladen verleden gaan hand in hand. Het verhaal over lethargie en uitgestelde rouw speelt zich af in 24 uur, in de woorden van de makers 'op de dag vóórdat alles zal veranderen, de dag dat de beslissing genomen zal worden om alles te veranderen'. Vijftien jaar nadat hij verdwenen is, en lang nadat er een soort van vrede in Beiroet is bereikt, hoopt Claudia nog steeds op de terugkeer van haar echtgenoot. Ze heeft, samen met haar 26-jarige zoon Malek, halfhartig besloten om hem als een van de honderdduizend oorlogsslachtoffers officieel dood te laten verklaren. Toch hangen zijn kleren nog steeds op hun plek, en elke schaduw in het grote, donkere huis lijkt te wachten op zijn terugkeer. Bij ontstentenis van de liefde van haar echtgenoot is Claudia's behoefte aan de aandacht van haar zoon des te groter. Malek wordt geplaagd door narcoleptische aanvallen en mede daardoor schijnt het hem toe dat het leven aan hem voorbijglijdt. Bovendien weet hij geen raad met zijn frustratie over de beëindigde relatie met zijn vriendin Zaina. Hij belt haar op ongeregelde tijden en bespioneert haar overal in de stad. (GT)