Kings of the Sky
Een documentaire waarin vooral gekeken wordt. Geen commentaar. Geen interviews. Wel een scherpe, zeer opmerkzame en ook humoristische blik. Een blik vol mededogen. De film volgt een groep circusartiesten, en met name de evenwichtskunstenaar en koorddanser Adil Hoxur. De circusfamilie komt uit Oejgoer. Ze spreken hun eigen taal, niet het Chinees van de Xinjiang-regio waar ze rondtrekken. En ze zijn islamitisch. Dat zijn ze al honderden jaren, en al honderden jaren trekken ze door China; nooit heeft dat een probleem opgeleverd. Maar in China heeft 9/11 ook zijn sporen nagelaten. Religieuze autonomie en politieke onafhankelijkheid zijn ook in het veranderende China van vandaag moeizame begrippen - ondenkbare begrippen eigenlijk. In de film is daar alleen zijdelings iets van te merken; een enkele opmerking, een enkele demonstrant die door de politie wordt weggehouden. Ogenschijnlijk is er sinds vijfhonderd jaar niet veel veranderd. Adil Hoxur trekt, als één van de beroemdste mannen uit Oejgoer, ook politiek de aandacht, maar zijn ambitie is slechts een groot koorddanser te zijn. Stratman heeft een reputatie als multimediakunstenaar en experimenteel filmmaakster. Tegen die achtergrond is dit een heel toegankelijke film. Stratman poogt duidelijk een eigen documentairetaal te ontwikkelen, die het onderwerp zeer in zijn waarde laat, maar streefde even duidelijk ook naar een open en toegankelijke manier van visueel vertellen. (GjZ)