Uncle Sam Wants You!
Een op het eerste gezicht conventionele documentaire die een beeld schetst van een rekruteringsbureau van de marine (de United States Marine Corps) in de wijk Queens in New York. Na verloop van tijd blijkt dat de film zorgvuldiger en hardnekkiger is dan de gebruikelijke documentaire en bovendien meer tijd neemt om zijn hoofdpersonen te leren kennen (en aan de kijker te presenteren). De mariniers die moeten rekruteren -ze moeten binnen een bepaalde periode een verplicht quotum aan inschrijvingen halen -zijn jong en weinig ervaren en verschillen in leeftijd en achtergrond nauwelijks van hun doelgroep. Die doelgroep bestaat uit jonge mannen (en vrouwen) die op het punt staan maatschappelijk te mislukken. Zonder schoolopleiding, zonder baan, maar nog niet aan de drugs of in de criminaliteit. De marine als laatste strohalm. De rekruteringsofficieren zien hun werk aan het thuisfront als een belangrijke bijdrage aan de strijd -en natuurlijk als middel om binnen de marine carrière te maken. De film volgt een aantal personen (rekruteringsofficieren en rekruten) gedurende langere tijd: van een eerste gesprek tot het afsluiten van het eerste echte trainingskamp. Tamelijk terloops geeft de film een onthullend beeld van de jongens en meisjes die samen het Amerikaanse leger vormen. Kanonnenvlees. (GjZ)