The Pharaoh
The Pharao van Tiger Award-winnaar Sinisa Dragin is een visueel document over Roemenië in een periode van transitie. Via de belevenissen en reportages van een journaliste worden verschillende voor dit land typerende situaties zichtbaar. Costache Nicolau, bijgenaamd de Farao, is een oude zwerver die in de straten van Boekarest leeft. Een eenvoudige weegschaal is zijn enige bezit. Veertig jaar lang zat hij vast in Siberië als politiek gevangene, maar daar weet hij bijna niks meer van. Zijn verhaal trekt de aandacht van een jonge verslaggeefster. Over haar, en haar eerste openbaring, gaat deze film. Zal ze er iets van leren? Zal ze de wereld met andere ogen bekijken? De beelden suggereren van wel: er zijn gedeeltes in kleur -dat wat zich voor haar videocamera afspeelt -maar ook in zwart-wit, zware, opeengepakte beelden, die ergens in de lucht lijken te hangen. Wiens standpunt is dit? De farao's waren absolute heersers, God op aarde. Ooit maakten ze piramides en de Sfinx. Costache Nicolau lijkt daar op een vreemde manier een beetje op. De raadselen rond zijn persoon (wie was hij, waarom moest hij naar Siberië, wat is er met zijn zusje gebeurd, was hij de minnaar van Irina, en wie is Sandor?) zijn klein vergeleken met de grote mysteries van deze wereld. De poging van de jonge journaliste ze te ontrafelen is ook een poging dat ene grote raadsel op te lossen. Zou het antwoord te vinden zijn in religie?