Kali salwar
Sultana, een prostituee uit een kleine Indiase stad, verhuist met haar pooier/echtgenoot naar de metropool Bombay. Ze is volledig overdonderd door de drukte van de stad en het is voor haar vrijwel onmogelijk om genoeg klanten te krijgen. Haar pooier probeert vele baantjes, maar is nergens succesvol in en stort zich in de religie. Sultana blijft berooid achter. Haar liefste wens, een zwarte salwaar om te dragen tijdens de rouwmaand, lijkt onbereikbaar.Fareeda Mehta brengt in Kali salwaar de personages, geluiden en kleuren van de achterbuurten van Bombay tot leven. De decors zijn zo levendig als het straatleven zelf, waarbij veel nadruk is gelegd op de kleurenschema's. Met de primaire kleuren als uitgangspunt veranderen ze van aardetinten naar meer synthetische kleuren, om te eindigen bij zwart, de kleur van de salwaar die Sultana zo graag wil dragen.Het script is gebaseerd op enkele verhalen van Saadat Hasan Manto, een bekende schrijver die ook in de film als personage terugkomt. Zijn 'Kali salwaar' was in India verboden vanwege de vermeend obscene strekking van het verhaal, dat voornamelijk gaat over het gevoelsleven van een prostituee en over seksuele macht en onderdrukking. Naast deze literaire achtergrond zit Kali salwaar vol met verwijzingen naar poëzie, schilderkunst, muziek en de westerse en Indiase filmkunst.