Painted Angels
Een verhaal, gesitueerd in een Amerikaans bordeel in de jaren zeventig van de vorige eeuw, rond het harde bestaan van de jonge vrouwen, immigranten en kinderen van immigranten, die duizenden kilometers hebben gereisd om ten slotte te eindigen als prostituée in de saloons, music-halls en bordelen van de 'new frontier'. De film concentreert zich op vijf vrouwen die werken bij Annie Ryan (een meesterlijke rol van de Ierse Brenda Fricker). Het verhaal begint als de vrouwen juist zijn teruggekomen van de begrafenis van een van Annie's meisjes, die vermoord is. De vervangster van het vermoorde meisje is de knappe Duitse Katya, die vriendschap en troost vindt bij Eileen. Dan is er nog de onwaarschijnlijke relatie tussen de jonge aantrekkelijke Georgie en Ada, de oudste van het stel en moeder van twee kinderen. De wijze Nettie (Kelly McGillis), de vijfde vrouw van het verhaal, wist haar enige kind te redden van haar alcoholistische vader en overziet de gebeurtenissen in het bordeel met een waakzaam oog.Painted Angels is een ambitieuze productie en blinkt uit in zijn oog voor het detail en het (langzame) tempo. Geen westernclichés hier, maar een sober, onopgesmukt beeld van de levens en het leed van mensen die zich op de laagste trede van de sociale ladder bevinden. De film is prachtig gefotografeerd en belicht, heeft sterke rollen van alle actrices en doet hier en daar denken aan negentiende-eeuwse schilderkunst. De film is geheel opgenomen in Saskatchewan, Canada.