Heavenly Creatures
Peter Jackson verwierf zich met splatterfilms als de in Rotterdam vertoonde Braindead een achttienkaraats cultstatus. Met ! die volgens de maker is samen te vatten in drie woorden: onschuld, verbeelding en obsessie ! gooit hij het over een iets andere boeg. De openingsscène belooft nog de van hem bekende orgie van geweld en bloed, maar al snel wordt duidelijk dat zijn leedvermaak subtielere vormen heeft aangenomen. Jackson baseerde zich voor op een ware gebeurtenis uit de jaren vijftig, toen de Australische samenleving werd opgeschrikt door twee schoolvriendinnen die de moeder van één van hen om het leven brachten. Jackson heeft zich volledig ingeleefd in de door de meisjes opgebouwde en in dagboeken beschreven fantasiewereld en die met virtuoze filmische middelen tot leven gewekt ! hij volgt de meisjes letterlijk in hun verzonnen wereld, de Fourth World.