Amos Gitaï, la violence et l’histoire
After a long absence, Amos Gitaï returns to IFFR – as the subject of a dense documentary that develops a general idea about his art apropos two aspects of his sprawling oeuvre. Laurent Roth, who in 2019 fascinated IFFR audiences with his unorthodox portrait of another filmmaker, Pierre Schoendoerffer, discusses with Gitaï his series House (1980), A House in Jerusalem (1998) and News from Home/News from House (2005). But also his cycle of works investigating and remembering the assassination of Yitzhak Rabin, which includes seemingly every way to tell a story, ranging from a fiction feature to an installation.
Consider it an experimental arrangement, and be aware that through a focus on other series and clusters in Gitaï’s work different aspects of his vision and personality could be highlighted. This is the compassionate as well as caustic political fighter, the public intellectual.