N.P.- F.G._ 05
Braeckman's photos deal with what cannot be portrayed. His work inhabits the border zone between concealment and revelation. His earlier work included self-portraits and portraits. The gaze the subjects cast into the lens is indefinable. He plumbed the depths of his subjects, without trying to unmask their personality, the enigma remains. And it is precisely this enigma that repeatedly appears in his pictures, though it is now increasingly distilled and abstract. Among the recent photos this is a key work in the artist’s quest for abstraction. An almost entirely abstract plane, with only minimal reference to the object photographed, displays a refinement taken to the extreme. This image proves that a photo can show essence in an absolute manner, comparable to the contemplation of a sublime abstract painting. (Isabelle De Baets)